“Doelen die haalbaar en schaalbaar zijn. Dat is belangrijk voor medewerkers”
De klant van nu is kritisch, heeft hoge verwachtingen en stelt hoge eisen, niet alleen ten aanzien van een goed geoliede en betrouwbare interne organisatie maar ook op het gebied van veiligheid, Kwaliteit, Arbo en Milieu. Als ondernemer wilt u die verwachtingen goed kunnen managen. Klanttevredenheid staat immers bovenaan de agenda; van uw medewerkers verlangt u dagelijks dat stapje extra voor maximaal resultaat. Maar hoe organiseert u dat? Hoe houdt u grip, controle en commitment van uw team, ook op lange termijn? Hoe borgt u kwaliteit zonder dat medewerkers het als belemmerend ervaren? Kwaliteitscertificatie helpt daarbij. Het instrument hiervoor is een kwaliteits- of managementsysteem, volledig afgestemd op uw organisatie.
Kwaliteits- en managementsysteem
Een kwaliteits- en managementsysteem van Boshuizen advies maakt de dagelijkse praktijk in uw bedrijf efficiënter en effectiever. Het helpt u om, in samenwerking met uw medewerkers, systematisch de kwaliteit van de bedrijfsvoering te verhogen. Het maakt zichtbaar wat de kritieke processen en risico’s zijn, of alle orders goed en tijdig worden verwerkt en of uw klanten tevreden zijn. Het resultaat? Met een kwaliteits- en managementsysteem van Boshuizen advies creëert u rust in de organisatie en kunt u zich blijvend onderscheiden in een snel veranderende markt.
De meeste ondernemers stellen zichzelf de volgende vragen voordat ze aan een ISO-traject beginnen:
- Zijn er eigenlijk wel voordelen aan een systeem, los van een papieren certificaat?
- Welke dagelijkse resultaten gaat het systeem mij concreet opleveren?
- Wat zijn de kosten en tijdsbelasting van de opzet en van het jaarlijkse onderhoud?
- Wat is het goede moment om aan ISO te beginnen, wachten we op een rustige periode?
Methodieken
De methodieken die helpen om ISO te implementeren zijn dezelfde die bedrijven en ondernemers helpen om grip te krijgen op hun dagelijkse bedrijfsvoering, op een gecontroleerde realistische groei en op het behalen van geplande doelstellingen.
Aan ISO kleeft vaak het beeld van een statisch systeem en van een papieren tijger; daarmee lijkt het een ballast om er daadwerkelijk mee te starten. Niets is minder waar: ISO kan, mits adequaat voorbereid, ingezet en geïmplementeerd, juist een baken zijn in het ontwikkelen van uw onderneming; ISO geeft overzicht en inzicht in het duiden van risico’s en kansen en geeft steun in het gefaseerd realiseren van mogelijkheden.
ISO-systeem
Het succes van een ISO-systeem valt of staat bij de opzet en de communicatie rond de implementatie; begrijpen uw medewerkers wat er van hen wordt verwacht en gaan ze ermee aan de slag vanuit hun betrokkenheid bij het bedrijf? Immers, het systeem is geen doel op zich maar een middel om de plannen van u als ondernemer uit te voeren.
De opzet en aanpak op hoofdlijnen
Stap 1 Gap-analyse
In kaart brengen van de onderneming; risicoanalyse, SWOT en strategie. Wie zijn we, wat kunnen we, voor wie doen we dit en wat willen we? Dit moet blijken uit de resultaten van de interviews met management en werknemers. De uitkomsten worden vertaald in een gap-analyse waarin duidelijk wordt welke stappen nodig zijn om alle aspecten van het certificaat in te vullen.
Stap 2 Invullen
Vanuit de uitkomsten van de risicoanalyse stellen we, waar nodig, procedures en werkinstructies op. Procedures zijn niet meer dan afspraken die je met elkaar maakt om het beste resultaat te behalen. Alle aspecten en elementen die leiden tot certificering worden ingevuld in samenspraak met management en werknemers. Het proces is geen black-box waaruit opeens een systeem afgeleverd gaat worden; medewerkers stellen het systeem zelf samen onder begeleiding van de adviseur. Belasting van de medewerkers wordt tot een minimum begrenst en de motivatie om het uit te voeren gemaximaliseerd.
Stap 3 Certificeren
De onderneming is er klaar voor, een externe auditor zal de controles uitvoeren en het systeem certificeren.
Stap 4 Borgen
Certificeren is pas de eerste stap, het systeem moet ook actief worden ingezet en blijven renderen. De adviseur zal betrokken blijven bij de onderneming en bezoekt periodiek om te begeleiden of acties op te pakken.
Boshuizen advies assisteert en adviseert tijdens het hele traject, de audit, de certificering en de opvolging van ISO 9001 en 14001.